Målsättning - Hur många fler besökare till hemsidan vill vi få? Hur vill vi att besökarna på hemsidan kontaktar oss? Detta är bara ett par av de många frågor man behöver ställa sig innan marknadsföringen sätts igång.
Analys - Det görs ingen analys av varför tex. en Facebookkampanj som ger över 500 nya besökare på hemsidan inte ringer eller skickar e-post med förfrågningar. Vilka kanaler ger bäst utdelning i form av försäljning och vad blir kostnaden per ny affär?
Få kanaler - Många företagare tenderar att fastna för en typ av marknadsföring bara för att det fungerat tidigare. Istället för att lägga all energi på Facebook så kanske LinkedIn-kampanjer skulle kunna vara ett bra alternativ för att nå en ny målgrupp.
Fel länkar - De flesta länkar till starsidan på sin webbplats vid kampanjer i sociala medier. Det gör det ofta svårt för kunderna att hitta ert erbjudande snabbt och det är stor risk att ni tappar kunden. Ett bra alternativ är att göra så kallade landningssidor som är speciellt anpassade just för er kampanj.
E-post - Nyhetsbrev och e-postmarknadsföring som inte är för säljande utan informerar är fortfarande en mycket effektiv marknadsföring som många missar.
CRM - Det är lätt att tycka att företaget är så litet att det inte behövs något säljverktyg för att hålla reda på potentiella kunder och hur samt när det vill bli kontaktade mm. Även om ditt företag inte är så stort så är det lätt att glömma följa upp och hålla kontakten med blivande kunder.
Marknadsföringsplan - Slutligen så är det många som inte gör en riktig marknadsföringsplan och hoppar på kampanjer och annonserbjudanden när de dyker upp. Detta angreppssätt brukar ofta leda till att reklambudgeten tar slut i förtid och det blir svårt att utvärdera vad som skulle kunna förbättras.
Om du som företagare behöver hjälp att komma igång med digital marknadsföring så erbjuder jag kostnadsfri rådgivning och genomgång av ditt företags marknadsföring. Därefter kommer jag med ett grundläggande förslag till hur du och ditt företag kan komma igång med effektiv digital marknadsföring. Läs mer om digital marknadsföring här>>