HubSpot är ett verktyg som hjälper företag att automatisera och strukturera sin marknadsföring och försäljning. Grunden är ett säljverktyg (CRM) som är helt kostnadsfritt där du som användare kan hantera upp till en miljon kontakter. Utöver säljverktyget finns en mängd hjälpmedel som chatfunktion, formulär, e-postmarknadsföring, landningssidor, mötesbokning, hantering av Facebook-, LinkedIn- och Google Ads och mycket mer.
Verktyget passar mycket bra för tjänsteföretag som har lite längre säljprocesser och framförallt vill bygga förtroende mot sin målgrupp. Här binds marknadsföring, sälj och kundservice ihop på ett effektivt och användarvänligt sätt. Grunden till HubSpot utgår från metoden som kallas Inbound Marketing. Metoden går ut på att locka till sig blivande kunder genom marknadsföring som är förtroendeskapande. Det kan vara kundcase, branschnyheter, digitalt utbildningsmaterial, medarbetarintervjuer med mera. Kommunikationen sker genom digital marknadsföring som lockar in rätt målgrupp till webbplatsen där besökaren lätt kan kontakta er genom smarta formulär, automatiserad chatt eller möteskalender. När en person valt att kontakta er så registreras både företaget och kontakten i säljverktyget där du därefter enkelt strukturerar kommunikationen för att säkerställa att ingen blivande kund "faller mellan stolarna".