Sociala medier & Google Ads

Vill du ställa om ditt företag och digitalisera din försäljning och marknadsföring? Vi hjälper dig hela vägen från marknadsföringsplan till genomförandet och den efterkommande utvärderingen och analysen. Svedin Media riktar sig främst mot medelstora och små tjänsteföretag som vill öka sin närvaro på webben.

Ring: 070-341 43 65

 

 
Svedin Media hjälper företag med Webbdesign, SEO, Facebook- och instagramannonser, LinkedIn-kampanjer, e-postmarknadsföring, Google Ads, landnings- och kampanjsidor samt mycket mer. 

 

Facebook & Instagram

Svedin Media gör dagligen Facebookkampanjer åt allt från stora tillverknings- och konsultföretag till mindre företag inom bygg och anläggning. Vi tar fram annonsmaterial, text och optimerar annonserna för att ge dig och ditt företag så stor utdelning som möjligt.

Google Ads

Med Goolge Ads når du ut med ditt företags erbjudanden och ökar snabbt trafiken till din hemsida och dina tjänster eller produkter. För att komma igång med Google Ads och vara säkra på att kunna leverera ett bra resultat krävs en mer ingående genomgång än för exempelvis Facebookkampanjer. Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning och offert.

Övrigt

Kontakta oss för en kostnadsfri genomgång av ert företags marknadsföringsaktiviteter och digitala närvaro. Vi går igenom webbplats, sociala medier, sökbarhet på webben mm. Därefter får ni en sammanställning och förslag på åtgärder för att förbättra er digitala marknadsföring.

Digital marknadsföring Umeå

"Att anlita Svedin Media som stöd och hjälp kring marknadsföring har fungerat väldigt bra för oss. Jonas är insatt i byggbranschen vilket är bra, han är ärligt och engagerad samt lovar inte för mycket. Jag känner mig trygg med Jonas som rågivare och marknadsförare."

Per Lindström - JBR Konsult, Bygg & Installationsteknik

Svedin Media & Moln8 i nytt samarbete med Fastighetsmedia

Svedin Media & Moln8 i nytt samarbete med Fastighetsmedia

Fastighetsmedia i Ljusdal AB har ingått ett samarbetsavtal med Svedin Media AB och Moln8 AB gällande digital marknadsföring och webbdesign.

Vad är inbound marketing och är det något för mig?

Vad är inbound marketing och är det något för mig?

Inbound Marketing handlar om att skapa innehåll som har en positiv inverkan på människor och ditt företag. Du lockar intresserade besökare till din hemsida eller blogg med intressant innehåll som skapar förtroende för dig och ditt företag.

Hitta den perfekta musen

Hitta den perfekta musen

Ni som sitter och jobbar vid en dator hela dagarna vet alla hur ont i hanleden, axlarna och nacken man kan få efter en lång arbetsdag. Det finns massor av idéer om olika former och funktioner på musen för att förhindra arbetsskador. Mitt första tips för att förebygga ”musarm” är kortkommandon.

Rapport från Kittelfjällskontoret

Rapport från Kittelfjällskontoret

Strålande sol, -15 och en kopp kaffe på altanen. Tyvärr är måndagar rätt jobbintensiva så jag har lite svårt att hinna njuta av det fantastiska vädret. Jag fick en länk till ett företag som tillverkar små ”kontorsmoduler” och började genast planera att sätta upp ett här i Kittelfjäll.

Introduktion till distansföretagande och digitalbloggen

Introduktion till distansföretagande och digitalbloggen

Jag startade mitt företag med målsättningen att kunna jobba helt på distans, utan att ha någon fast arbetsplats eller kunder inom ett specifikt område. Idag har den ambitionen blivit verklighet. Men hur ser den verkligheten ut egentligen?

Digital marknadsföring, vanliga misstag.

Digital marknadsföring, vanliga misstag.

Allt fler företag flyttar merparten av sin marknadsföringsbudget till webben i hopp om att effektivisera marknadsföringen av sina tjänster eller produkter. Tyvärr är det många som "går i fallgropar".

Några snabba SEO tips

Några snabba SEO tips

Vad kan du göra på din egen webbplats för att förbättra SEO förutom att få så många som möjligt att länka till din sida? Här följer några tips som gör att din webbplats blir bättre optimerad.

Tre sätt du kan använda Googles verktyg för att öka den lokala sökbarheten

Tre sätt du kan använda Googles verktyg för att öka den lokala sökbarheten

SEO (sökmotoroptimering) fokuseras ofta på sökresultatsidan. Även om det är en viktig del så finns det många andra faktorer som kan öka företags sökbarhet och synlighet lokalt.

Checklista för digital närvaro

Checklista för digital närvaro

Den här listan är självklart inte komplett men en bra början för dig som driver ett tjänsteföretag. Kontakta Svedin Media om du vill ha hjälp med att styra upp en digital strategi för ditt företag.

Digitalisering av B2B marknadsföring

Digitalisering av B2B marknadsföring

Vi känner väl alla igen oss i hur den moderna tekniken och speciellt internet har förändrat våra liv. Som konsumenter lever vi efter devisen - snabbare, lättare och mer… Vi bokar våra semestrar, umgås med vänner och sköter vår ekonomi på nätet. Dessutom kan vi göra det var som helst utanför hemmet där det finns Wi-Fi eller 4G mottagning.

Företagarens guide till galaxen

Företagarens guide till galaxen

En guide för att komma igång med digital marknadsföring där du får lära dig allt från Facebookannonsering till Google My Business.

En guide till digital marknadsföring

Allt fler företagare inser vikten av digital närvaro och att marknadsföra sig på internet. Tyvärr är det många som inte tar tag i saken eftersom det känns krångligt, svårt och tidskrävande att ta steget mot en digitalisering av marknadsföringen.

Tack och lov är det inte så svårt som det kan verka vid en första inblick och dessutom finns hjälp att få av digitalbyråer eller fristående konsulter som jag.

Läs vidare och tveka inte att höra av er till mig om du behöver hjälp med digital marknadsföring. Ring 070-341 43 65 eller e-posta jonas@svedinmedia.se

Jämfört med den klassiska reklamen som för varje månad blir allt mer effektlös, kan man säga det motsatta om den digitala marknadsföringen. När ett företag väl kommit över den första "puckeln" i sitt arbete med digitaliseringen av sitt varumärke så kan det nästan kännas som att marknadsföringen går av sig själv. Med ett starkt digitalt varumärke minskar kostnaderna för marknadsföringen i takt med innehållets och varumärkets spridning.

Här följer en sammanfattning av det grundläggande att tänka på när det gäller digital marknadsföring. 

Hemsida

Om du inte redan har en hemsida så skaffa en nu! När du väl bestämt dig för att ha en hemsida så är det viktigt att inte enbart se det som en engångsinsats. Din hemsida är grunden för att lyckas med digitaliseringen av marknadsföringen. Hemsidan är precis som det låter ditt företags hem där du ska bygga ditt varumärke och sälja dina produkter eller tjänster. Låt inte en reklambyrå göra en hemsida åt dig som sedan inte uppdateras. En hemsida ska vara levande och du måste speciellt under det första året vara aktiv och justera dina erbjudanden för att hitta rätt sätt att nå dina kunder. Det finns många bra verktyg för att bygga hemsidor som Wix, Squarespace eller WordPress för att nämna några. Det viktigaste är inte vilket verktyg du väljer utan att du väljer att satsa helhjärtat på att lyckas med digitaliseringen av din marknadsföring. Om du behöver hjälp med en ny hemsida kan jag hjälpa dig att skapa en hemsida som är lätt att uppdatera och som är säljanpassad just för din bransch. Tänk på att det är bättre att snabbt komma ut med en enkel hemsida så fort som möjligt. En hemsida ska inte vara statisk och den byggs upp och utvecklas över tid. Det här är också viktigt för sökoptimeringen vilket du kommer att förstå i nästa del.

Google My Business

Registrera ett Google My Business för att din företagsprofil ska synas när någon Googlar ditt företagsnamn. Här kan du skriva in och visa öppettider, adress, din hemsida, bilder och skapa erbjudanden. Kunder har också möjlighet att betygsätta ditt företag vilket du ska uppmana dina kunder att göra. Kontakta mig om du behöver hjälp med att skapa ett Google My Business

Google Analytics och search console

Google Analytics är ett gratis verktyg för att se hur många som besöker din hemsida och framförallt vad och hur dom agerar när dom är inne på din hemsida. Du kan också se exempelvis ålder och var besökarna finns när de besöker din hemsida. Det är enkelt att skapa ett Google Analytics konto och sedan är det bara en kod som skrivs in på din hemsida för att koppla ihop kontot med din hemsida. Med Google Search Console ser du hur din webbplats placerar sig i sökresultaten och får tips på förbättringar som kan göras på din hemsida mm. Search Console kan kännas ganska krångligt för många men våga prova och kontakta mig om du kör fast.

SEO - sökmotoroptimering

När du bestämt dig för att skaffa en hemsida är det viktigt att så snabbt som möjligt publicera den även om det bara är en enkel startsida som beskriver din verksamhet. På det viset så sparar du tid genom att Google kan börja indexera din hemsida och du kan börja experimentera med sökord och fraser. Men vad är SEO? Det är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida när någon söker efter tjänster eller produkter på Google. Med andra ord görs ett arbete med länkningar, texter, rubriker och strukturering på hemsidan som gör att er sida kommer så högt upp som möjligt i resultaten när någon söker på ett visst ord eller en fras.

Grundreglerna för att ranka högt vid sökningar är följande:
Skriv intressant och användbart innehåll med ord och fraser som era kunder använder sig av när dom söker efter era tjänster eller produkter.
Gör det enkelt för läsarna att dela och länka till dina artiklar.
Fortsätt att producera innehåll kontinuerligt. Det tar lite tid innan effekten visar sig men det ger garanterat utdelning för de som inte ger upp.
Egentligen är sökmotoroptimering inget svårt. Det viktigaste är att kontinuerligt producera bra och intressant innehåll som passar er målgrupp. På det viset kommer ni automatiskt få fler länkningar till er sida och era sökord kommer att täckas in av era texter.

SEM

SEM står för Search Engine Marketing och är betalda annonser för att synas i sökresultaten i sökmotorer. Den dominerande tjänsten här är Google Ads där du som företagare lätt kan skapa ett annonskonto och komma igång med din annonsering. Tyvärr är den här typen av annonser likt de automatiserade Facebookannonserna inte speciellt kostnadseffektiva. För att lyckas med Google Ads behöver du göra en sökordsanalys där du hittar de viktigaste sökorden för din verksamhet samt utesluta sökord som inte är relevanta. Tveka inte att prova och sätt genast igång med en enkel annonsering. Om du sedan känner att du vill effektivisera och öka annonseringen så kontakta mig för konsultation. 

Annonsering på Facebook

För de flesta företag är Facebook det viktigaste sociala mediet för marknadsföring. Det finns flera olika sätt att marknadsföra sig via Facebook som är bra till olika syften som att stärka varumärket, öka trafiken till hemsidan eller skapa leadgenerering med mera. Jag har massor av tips på hur du kan göra för att lyckas med din Facebookmarknadsföring, men till att börja med rekommenderar jag att du provar att ”sponsra” ett inlägg för att se vilken effekt det ger. Om du sedan känner att du vill utveckla din marknadsföring i sociala medier hjälper jag gärna till att komma igång eller tar hand om dina kampanjer. 

Övriga sociala medier

För att locka så mycket trafik som möjligt är det bra att vara närvarande på i så många sociala nätverk som möjligt. Instagram är utmärkt för att bygga ditt företags varumärke genom att publicera bilder och stories som speglar ditt företags känsla. Även om Instagram håller på att ändra riktning mot en mer annons och säljinriktad kanal så är det fortfarande framförallt bilder utan ett tydligt säljfokus som funkar bäst här. Annonser via Facebook kan man också välja att visa på Instagram. Vi rekommenderar att ni startar ett företagskonto och tar vardagliga bilder från ert företag som ni skriver korta texter till. En idé kan vara att ge era anställda i uppdrag att vara instagramvärdar utifrån ett löpande schema. På det viset blir det ett levande Instagramflöde som visar alla delar av ert företag. LinkedIn är ett professionellt nätverk som fokuserar på att bygga personliga varumärken för att göra sig attraktiv som en blivande anställd. Lika stort fokus ligger också på Employer branding vilket handlar om hur ett företag eller organisation uppfattas som arbetsgivare av potentiella anställda och redan anställda. Genom att skapa en företagssida på LinkedIn så kan man via den framförallt skapa annonser för att man exempelvis söker anställda eller lansera nya B2B tjänster. Det finns likt Facebook en mängd olika sätt att marknadsföra sig på LinkedIn men det som gör LinkedIn unikt är möjligheten att nå specifika målgrupper och yrkeskategorier mer exakt.

Youtube

Youtube är en typ av socialt nätverk och den ledande videokanalen som du säkert redan vet. Tyvärr utesluter många företag Youtube som en marknadsföringskanal med argumenten att det är för ”ungdomar” och att det bara är roliga djurklipp och liknande där. Mitt tips är att göra en sökning på Youtube med fraser eller ord som är relevanta för er egen verksamhet och se vad ni får upp. Kolla framförallt på antalet videos och hur många visningar de har där. Om du behöver hjälp att annonsera på Youtube eller anpassa filmer med länkar och Call to action så kontakta mig. 

Innehållsmarknadsföring - Content Marketing

Innehållsmarknadsföring eller Content Marketing ger många effekter. Det är otroligt viktigt för sökmotoroptimering att skapa innehåll till hemsidan. Samtidigt visar artiklar, kundreferenser blogginlägg och filmer med mera en professionalitet hos ert företag. Ni blir sedda som experter inom ert område vilket garanterat ger ringar på vattnet i form av försäljning och ett stärkt varumärke. Det viktiga är att Content Marketings fokus ligger på att producera t.ex artiklar som hjälper människor med deras problem och att på ett diskret och inte allt för påfluget sätt sälja era egna tjänster. Med hjälp av intressant innehåll bygger ni upp ett förtroende som gör att människorna ni hjälper sannolikt kommer att bli era kunder också. Content Marketing är en viktig del av Inbound Maketing nedan.

Hoppas den här artikeln varit till hjälp och att du förstår vikten av att digitalisera ditt företags marknadsföring.