SEO - Sökmotoroptimering

Med vår SEO-tjänst producerar vi kontinuerligt texter, bilder, länkar och sidor som gör att din webbplats hamnar högt upp vid sökningar hos sökmotorer så som Google. Desto högre upp er hemsida hamnar vid sökningar på sökord som är relevanta för ert företag desto större chans är det att man väljer er produkt eller tjänst. Vi ser dessutom till att hjälpa er med att öka möjligheten till försäljning när besökarna är på din hemsida genom tydliga köp, beställ och offertmoduler.

Vad är SEO?

SEO eller sökmotoroptimering är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida hos sökmotorer. Det vill säga, att komma högt upp i resultaten när någon söker efter tjänster eller produkter som ni säljer. I sökresultaten visar Google länkar till sidor som deras algoritmer räknat ut att vara relevanta sidor.

SEO är mycket enklare än ni tror men kräver en del arbete som ni kommer att se. SEO eller sökmotoroptimering är arbetet som görs för att förbättra rankningen av en hemsida hos sökmotorer.

SEO är mycket enklare än ni tror men kräver en del arbete som ni kommer att se. Många företag som jobbar med SEO är lite hemlighetsfulla och framställer det som ett avancerat arbete som kräver speciella verktyg och utbildningar. Egentligen är det inte svårare än att skriva en bra uppsats som vi alla lärde oss i skolan. Förenklat bygger därmed sökmotoroptimering på att producera strukturerade artiklar/ sidor med tydliga, lättlästa texter och ett relevant innehåll som passar er målgrupp.

De enskilt viktigaste faktorerna som Google tar hänsyn till är antal länkar in till din hemsida och relevant innehåll. Men innan själva SEO arbetet kan påbörjas måste man välja vilka sökord som är viktigast att jobba med. Sökorden är de ord eller fraser som era blivande kunder söker på Google med för att hitta era eller andras produkter eller tjänster.

Bra och intressant innehåll gör att andra länkar till exempelvis dina blogginlägg eller artiklar. Det gör i sin tur att Google anser att din hemsida är relevant och den visas därför högt upp vid sökningar. Det handlar om att skriva artiklar som berör det ert företag sysslar med och inte enbart beskriva tjänster eller produkter. Exempelvis kan man skriva en lång artikel om hur fuktskador påverkar inomhusmiljön och människor som vistas där. Företaget som säljer ventilationslösningar eller liknande som under en längre tid publicerar artiklar av det slaget kommer därmed att räknas som en auktoritet av Google. Det finns också andra faktorer som är viktiga för SEO som sidtitel, metabeskrivning och huvudrubriker med mera. Detta kommer jag att återkomma till i några senare blogginlägg.

Grundreglerna för att lyckas ranka högt vid sökningar är följande:

Skriv intressant och användbart innehåll med ord och fraser som era kunder använder sig av när dom söker efter era tjänster eller produkter.
Gör det enkelt för läsarna att dela och länka till dina artiklar.
Fortsätt att producera innehåll kontinuerligt. Det tar lite tid innan effekten visar sig men det ger garanterat utdelning för de som inte ger upp.
Om ni har några frågor om SEO så går det bra att kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.

Några snabba SEO tips 

Vad kan du göra på din egen webbplats för att förbättra SEO förutom att få så många som möjligt att länka till din sida? Här följer några tips som gör att din webbplats blir bättre optimerad.

Webbplatskarta som är aktuell och kontrollera att alla sidor är indexerade.

Schema markup. Ett effektivt sätt att göra det enkelt för sökmotorer att förstå innehållet på webbplatsen.

Intern länkning som använder naturlig ankartext. Om jag exempelvis skriver en text om SEO och betydelsen av rikt innehåll vill jag kanske länka till någon av mina sidor om "Content marketing" med ankartexten "SEO & Content marketing".

HTTPS - SSL är viktigt både för SEO och för att ditt företag ska uppfattas som professionellt.

Tillgängligheten ska uppfyllas, om du gör det så ökar också sökbarheten. Det gäller läsbarhet för text, strukturering av navigering och rubriker med mera.

Responsiv design är superviktigt nu när Google utgår från ett mobile first perspektiv när webbplatser indexeras.

Tydlig CTA (Call to Action). Många webbplatser missar det här, exempelvis en knapp med texten "Moln8 SEO" som länkar till tjänsten eller erbjudandet.

Hastigheten påverkar SEO allt mer och det är viktigt att optimera bilder och filmer samt hitta tekniska lösningar som gör webbplatsen snabb.

Sociala medier. Integrera dela-knappar på bloggar och artiklar för sociala medier som förenklar för dina besökare att dela ditt innehåll.

Innehållet på din sida ska vara av hög kvalitet och om du tittar på dina konkurrenter så måste alltid målet vara att ha ett bättre innehåll.

Sidtitel och metabeskrivning är fortfarande viktigt för SEO och konvertering av besökare till kunder. Se till att på ett naturligt sätt klämma in en så beskrivande sidtitel som möjligt på 50 tecken och ett par säljande meningar som syns under rubriken i sökresultaten (Metabeskrivning).

Rubriker är extremt viktigt för SEO. Kontrollera att alla dina sidor har H1 rubrik som inkluderar sökord/fras och att övriga rubriker följer ett naturligt system.

Optimera alla bilder på din webbplats och lägg till alt texter som beskriver bildens betydelse med sökordet/frasen inkluderat.

Uppdatera innehållet på dina sidor och speciellt på de som rankar bra. Det är nästan ännu viktigare att uppdatera och fylla ut befintliga sidor än att producera nytt innehåll.

Sammanfatta delar av innehållet på sidor. Det hjälper Google att effektivt hitta det mest relevanta innehållet på din webbplats.

Ett sista tips:
Googla på den viktigaste sökfrasen för ditt företag, exempelvis webbdesign Umeå eller sökmotoroptimering Umeå. Titta därefter på de översta resultaten som inte är annonser och analysera innehållet på den webbplatsen och vad du kan göra för att bli bättre.