Ingen har väl missat att prognosen för den svenska ekonomin ser mörk ut. Sverige befinner sig i en lågkonjunktur och enligt Sveriges Mediebyråer sjönk medieinvesteringarna under slutet av 2022 när många företagare reagerade med att dra åt handbromsen.
Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.
Som företagare kan det vara svårt att motivera att budgeten för marknadsföring ska vara oförändrad eller högre i jakten på mer kostnadseffektiva lösningar. Studier från många olika branscher visar dock att det inte är priset som avgör ett byte av leverantör, däremot om kunderna inte känner sig väl omhändertagna. För att behålla kunder, eller kanske till och med hitta nya i lågkonjunkturen, behöver vi bli ännu bättre på att skapa förtroende.
Kunder är inte bara kunder utan också en viktig marknadsföringskanal och de företag som vågar satsa på kunderna i lågkonjunktur kommer att bli belönade när de rekommenderar dig till andra. Att få kundernas förtroende i en lågkonjunktur kan alltså både ge nöjda kunder och nya kunder.
När konkurrensen minskar är det också lättare att göra sig hörd och vinna marknadsandelar och på så sätt komma starkare ur krisen. Ett företag som vågar gasa i lågkonjunktur och satsa på marknadsföring kommer inte bara att synas mer utan också att ses som starka och framgångsrika.
8 tips från Micael Dahlén, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, om marknadsföring i lågkonjunktur.