Svedin Media har arbetat med att identifiera målgrupper åt CS Fastighet för deras utökade tjänsteutbud inom fastighetsservice.
Vad vet du om dina målgrupper?
För att kunna producera rätt innehåll på din webbplats och i annonser på sociala medier är det viktigt att känna till så mycket som möjligt om ditt företags målgrupper.
För företag som arbetar med förtroendeskapande marknadsföring är det viktigt att ha klart för sig vilken eller vilka målgrupper som företaget arbetar mot. Om du har definierat en målgrupp kan du lättare identifiera var dina kunder finns så att du kan finnas där för dem. Du kan ta fram information om en målgrupp genom att titta på ditt CRM-system, Google Analytics och från dina medarbetare som dagligen möter kunderna.
Om ditt företag har identifierat en eller flera tydliga målgrupper vet alla medarbetare vilka ni pratar om när ni ska skapa aktiviteter och kampanjer. Det gör att det blir lätt att ta fram ett skräddarsytt innehåll, både på webbplatsen och i annonser på sociala medier, som riktar sig till målgruppen. Det blir helt enkelt lättare att producera rätt innehåll.
Ett bra sätt att definiera en målgrupp är att utgå från dessa frågor:
- Vilka problem har mina kunder?
- Vilka behov har mina kunder?
- Vilken kunskap har kunderna om mina lösningar?
- Finns det några hinder som gör att kunderna inte handlar av mig?
Svaren på frågorna ger dig specifika kunskaper om målgruppen som kan ligga till grund för dina marknadsföringsinsatser. Arbetet med att definiera målgrupper kan med fördel göras i workshopform tillsammans med både medarbetare och företagsledning.
Vill du ha hjälp med att identifiera ditt företags målgrupper?
Svedin Media erbjuder en helhetslösning för att förbättra ditt företags marknadsnärvaro, bygga förtroende hos potentiella kunder och öka försäljningen. Vi erbjuder fasta priser mot små och medelstora tjänsteföretag.